Vem kan trösta Thåström?

När jag var liten brukade mina föräldrar läsa för mig ur boken "Vem kan trösta Knyttet?", som handlar om ett stackars litet Knytt, som bor i den stora skogen med alla förskräckliga Hemuler och alltid är ensam och väldigt, väldigt rädd. Känner ni igen storyn? Nu är min fråga till världen "Vem kan trösta Thåström?"





En gång i tiden tyckte jag riktigt bra om denne man, Imperiets frontfigur. Han med den där skrovliga rösten och det legendariska "fulsnygga" draget över ansiktet. Han låg mig nära om hjärtat en lång period, tack vare sitt rättframma och genomärliga författande.

Nu vet jag inte riktigt vilket ben jag ska stå på längre. Hade jag träffat på Joakim Thåström på gatan idag, så hade jag troligen köpt honom en stoor klubba och ett duntäcke att linda in honom i. För på något vis är den där kroniska stämbandskatarren och deprimerande uppsynen inte lika tilltalande längre. Någonstans väntar åtminstone jag på att Sveriges okrönte punkkung ska ge upp tronen och bli vän med livet.

De senaste albumen "Skebokvarnsvägen 209" och "Kärlek är för dom" känns mest bara sömniga och fumliga. Tråkiga, helt enkelt. Och det är synd, tycker jag, för Joakim Thåström är en person som tidigare varit allt, utom just tråkig.

Så du Jocke, lyd ett gott råd och gaska upp dig lite. Den där tonårsaktiga identitetskrisen klär dig inte någonstans längre. Du är snart 52 år gammal och kan med gott samvete ta ett steg uppåt på livets trappa.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Elin

Älskar eran blogg. Om ni har tid så uppdatera mera! :)

2009-03-13 @ 12:20:26
Postat av: Anonym

Hej o hå va ni har blivi possitiva helt plötsligt!

Live går i rosa eller?

2009-03-14 @ 03:06:04
Postat av: Krille

Kan verkligen INTE hålla med där. Thåströms två senaste album har ett sådant djup som inte en enda svensk artist ens kommer nära. Dom berör! Och det är en väldigt viktig kugge i musiken. Thåström är fortfarande kung i mina ögon!

2009-03-15 @ 21:33:15
URL: http://brallorochpannkaka.blogg.se/
Postat av: Johan

Snubblade in på bloggen av misstag och får direkt se det dummaste som skrivits i bloggväg, och det säger inte lite. Joakim Thström är helt fantastisk! och kronan på verket ärr absolut hans två senaste album. Skevbokvarnsväg och Kärlek är för dom är troligen bland det bästa, vackraste, ärligaste, mest självutlämnande och berörande som gjorts i svensk musikväg. Någonsin.

2010-04-10 @ 20:38:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0